Salut, Mitzi și Florina aici la butoane. Începem blog-ul nostru despre fundraising cu un mic dicționar la care să te poți întoarce de fiecare dată când ai nevoie, iar noi promitem să îl ținem la zi cu toate informațiile. 

  • Fundraising – conceptul de fundraising se referă la toate formele de strângere de fonduri, indiferent dacă vorbim despre bani, materiale, servicii, finanțări din proiecte, facilități fiscale.
  • Donatori reci – potențialii donatori, persoane fizice sau juridice, pe care încă nu i-ai cunoscut și care nu știu despre misiunea organizației pe care o reprezinți.
  • Donatori calzi – donatori ai organizației tale, persoane fizice sau juridice, pe care îți dorești să îi păstrezi alături.
  • Donor care – procesul prin care ne asigurăm de relația caldă cu donatorii, fie ei persoane fizice sau juridice.
  • Facilitate fiscală – oportunitatea oferită de către statul Român de a reduce din sumele de plată prin impozit, prin oferirea de donații și sponsorizări, atât de către persoanele fizice, cât și de către persoanele juridice.
  • Sponsorizare retroactivă – facilitate fiscală prin care o companie poate face o sponsorizare în cuantumul a 20% din impozitul pe venitul sau profitul realizat în anul anterior. 
  • Sponsorizare prin firmă – posibilitatea de a sprijini o cauză prin oferirea de bani, materiale sau servicii, produse, de către companie, prin completarea unui contract de sponsorizare cu organizația. Suma echivalentă sponsorizării poate fi dedusă din cei 20% din impozitul pe venit sau profit, deductibil prin facilitățile fiscale existente în România.
  • Campanie de direct mailing – este o strategie de strângere de fonduri în care o organizație trimite materiale de marketing direct potențialilor donatori prin poștă sau prin e-mail. Scopul unei campanii de direct mailing este de a genera donații/sponsorizări de la donatori reci care sunt interesați să susțină cauza. Materialele includ de obicei o scrisoare despre cauză, un contract de sponsorizare și poate un mic cadou din partea organizației. 
  • Donație recurentă – este o donație repetată, de obicei la o frecvență stabilită (de exemplu, lunar, trimestrial, anual). 
  • Sponsorizare recurentă – este o sponsorizare repetată de o persoană juridică, de obicei la o frecvență stabilită (de exemplu, lunar, trimestrial, anual). 
  • Debit direct – Conceptul debitului direct se referă la o donație recurentă, prin debitare directă din contul donatorului, direct din bancă către asociația în cauză. 
  • 3,5% – Redirecționarea a 3.5% din impozitul pe venit al persoanelor fizice (salar sau pensie, cu mențiunea ca pensia să fie mai mare de 2000 lei lunar brut) este o facilitate fiscală oferită de către Statul Român, cu scopul de a oferi sprijin asociațiilor. 
  • Cause-related marketing – este o strategie care implică o colaborare între o companie și o organizație non-profit pentru a sprijini cauza lor. Ideea din spatele CRM este de a promova produsele sau serviciile unei companii, concomitent strângând fonduri pentru o cauză. Parteneriatul poate lua diferite forme, cum ar fi donarea unei părți din profit, oferirea de promoții speciale sau produse exclusive cu o achiziție în care o parte din încasări sunt destinate cauzei, sau sponsorizarea unui eveniment caritabil. 
  • Peer to peer fundraising – este un tip de strângere de fonduri care implică persoane care strâng bani în numele unei organizații sau a unei cauze. În această metodă, susținătorii pot crea pagini personale de strângere de fonduri și se adresează prin rețelelor lor de socializare (prieteni, familie, colegi etc.) pentru a cere donații. 
  • Contract de sponsorizare – este actul juridic prin care o organizație non-profit și o persoană juridică convin cu privire la transferul unei sume de bani sau a unor produse.
  • Contract de donație – este actul juridic prin care o organizație non-profit și o persoană fizică convin cu privire la transferul unei sume de bani sau a unor produse prin donație.